مصاحبه با آبتین قاسم پور دارنده مدال طلای سومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی و رتبه 35 کنکور سال 98

.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی آبتین قاسم پور دارنده مدال طلای سومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی و رتبه 35 کنکور سال 98 در گفتگو با خبرنگار ستاد از بیوگرافی تحصیلی خود به شرح ذیل گفت:

آبتین قاسم‌پور، درسال 1380درشهر بروجرد متولد و تحصیلات ابتدایی را در دبستان آینده سازان و متوسطه را در دبیرستان استعدادهای درخشان شهیدبابایی شهر قزوین سپری نمودم. در طول دوران تحصیلات متوسطه موفق به کسب عناوین متعددی درحوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی شدم که از این جمله می توان به:

- کسب مدال طلا در سومین دوره المپیاد سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، تهران، دانشگاه امیرکبیر، تابستان97

- ارائه مقاله در سومین کنگره بین المللی سلولهای بنیادین و پزشکی بازساختی، تهران، پاییز 97

-کسب عنوان پژوهشگر برتر استان قزوین، آذر94

-ارائه مقاله وپذیرش دربخش پوستر، سومین مسابقه ملی علمی پژوهشی رویان، پژوهشگاه رویان، زمستان 95( Synthesis of silver nanoparticles with green chemistry)

  (Nanotechnology in Regenerative Medicine)

همچنین در سایر المپیادها نیز موفقیت های مختلفی کسب نمودم. علاوه بر این، در سال 1396به عضویت بنیاد نخبگان درآمدم و در کنکور 98 موفق به کسب رتبه 35 کشور شدم و در حال حاضر در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل می باشم.

ورود به حوزه سلول های بنیادی در قالب شرکت در المپیاد و همچنین ارائه مقاله در سومین کنگره بین المللی سلول های بنیادی را می توان  به مفهوم یک آشنایی ابتدایی و مقدماتی با مفاهیم گسترده و بسیار پیچیده این دانش تلقی نمود، محصول این فرایند نتیجه جریان سیالی است که از علاقه‌مندی به دانش شیمی، ریاضی و فیزیک حاصل گردید.

حوزه این دانش بسیار گسترده و جذاب است، از این ‌رو پاسخ به آن مشکل و نیازمند تعمق بیشتری می‌باشد. با این حال با توجه به آشنایی اندکی که به فناوری حوزه سلول های بنیادی دارم، امید است بتوانم با تعمیق شناخت خود در حوزه علوم همگرا تمرکز بیشتری نمایم.

علاقه‌مندی به این حوزه اتفاقی نبود که متاثر از مباحث ژورنالیستی و جو ایجاد شده ناشی از آن به صورت ناگهانی اتفاق افتاده باشد؛ بلکه ضرورتی بود که در صورت تمایل به فعالیت در علوم همگرا به عنوان موج چهارم می‌بایستی از آن عبور نماییم. البته این عبور خارج از توان فردی ما است و مسئولیت آن برعهده جامعه علمی کشور خواهد بود و ما تنها عهده‌دار بخش کوچکی از آن خواهیم بود. در یک کلام من چشم‌اندازی بسیار وسیعتر و البته و الزاما در افقی نزدیک می‌بینم که فرصت های نوینی را در زمینه درمان بیماری ها خلق می‌کند و این موضوع از دلایل علاقه‌مندی من به این دانش است.

در راستای تحقق اهداف و زمینه‌های علاقه‌مندی که پیشتر بدان اشاره گردید چنانچه بخواهیم در سالهای آتی و البته نه چندان دور در حوزه علوم همگرا حرفی برای گفتن داشته باشیم، ضرورت دارد که گستره دانش خود را وسعت بخشیده و زمینه عملیاتی نمودن آن را به صورت محصولات ملموس فراهم سازیم، این مهم، آرزو، اهداف و برنامه‌های مدنظر اینجانب را شامل می‌شود و اینکه تا چه حد موفق می‌گردیم، به خواست، تلاش و اراده ما بستگی دارد.

حقیقتا من قبولی در کنکور را یک موفقیت نمی‌دانم بلکه ضرورتی بود که در راستای نیل به اهداف مهمتری می‌بایست اتفاق می‌افتاد در واقع عبور از مرحله‌ای بود مانند ورود به دبستان یا دبیرستان. اما اگر بتوان آن را موفقیتی دانست بخشی از این موفقیت مدیون هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی‌هایی بود که در راستای نیل به آن، تدوین شد و تعهد به آن برنامه‌ مدنظر قرار گرفت.

تمایل دارم در ادامه تحصیل پزشکی، با تمرکز بر حوزه علوم همگرا از جمله کاربردهای سلول های بنیادی، تلاش هایی در جهت کنترل و شناخت برخی بیماری ها انجام دهم. در هر صورت امیدوارم، بتوانم به لطف خداوند که همواره شامل حال اینجانب بوده موجباتی را فراهم سازم تا باعث سربلندی و شادمانی ملت بزرگ و کشور عزیزم گردد.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZQR2