ماده ی زیستی جدیدی که باعث رشد مجدد رگ های خونی و استخوان می شود

دانشمندان یک ماده بیولوژیکی جدید ایجاد کرده اند که رگ های خونی و استخوان را دوباره رشد می دهد و یک روش تک مرحله ای هنگام ترمیم نقص در استخوان های بلند را ارائه می دهد.

 

دانشمندان یک ماده بیولوژیکی جدید ایجاد کرده اند که رگ های خونی و استخوان را دوباره رشد می دهد و یک روش تک مرحله ای هنگام ترمیم نقص در استخوان های بلند را ارائه می دهد.

این مطالعه توسط محققان RCSI و مرکز SFI AMBER انجام شده و در ژورنال Controlled Release چاپ شده است.

تحقیقات قبلی محققان RCSI نشان داده بود که فعال سازی ژن حساس به مکانیسم، به نام فاکتور رشد جفت (PGF) ، در دوزهای مختلف باعث بازسازی استخوان و رشد رگ های خونی جدید می شود. با استفاده از این دانش، محققان یک ماده زیستی تولید کردند که PGF را در غلظت های مختلف ارائه می دهد.

با الهام از روش طبیعی بازسازی نقص استخوان ، ماده اولیه ابتدا دوز بالایی از PGF آزاد می کند و رشد رگهای خونی را تقویت می کند و به دنبال آن با دوز پایدار پایین تری از آن باعث بازسازی استخوان می شود. هنگامی که این ماده در یک مدل پیش بالینی آزمایش شد، ماده بیولوژیکی با موفقیت نقایص استخوان بلند را ترمیم کرده و در عین حال عروق خونی را رشد داد.

مواد زیستی موجود که هم رگ های خونی و هم رشد استخوان را تقویت می کنند، معمولاً به استفاده از بیش از یک داروی درمانی نیاز دارند. علاوه بر این، داروهایی که برای استفاده در کلینیک تأیید شده اند با عوارض جانبی خطرناکی همراه بوده و نیاز به استراتژی های جدید را برجسته می کنند.

پروفسور فرگال اوبراین، محقق اصلی تحقیق و مدیر تحقیق و توسعه ی RCSI گفت: "قبل از شروع آزمایشات بالینی، آزمایشات بیشتری لازم است و در صورت موفقیت، این ماده بیولوژیکی می تواند هنگام ترمیم نقایص استخوانی برای بیماران بسیار مفید باشد."

https://medicalxpress.com/news/2021-04-biomaterial-regrows-blood-vessels-bone.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZEeq