سلول های کشنده طبیعی (NK) نابالغ موجب افزایش پیشرفت سرطان سینه سه گانه منفی(TNBC) می شوند

سرطان پستان سه گانه منفی (TNBC: Triple-negative breast cancer)، به گونه ای از سرطان پستان گفته می شود که در آن سلول های سرطانی گیرنده های هورمونی استروژن و پروژسترون را ندارند.

 

سرطان پستان سه گانه منفی (TNBC: Triple-negative breast cancer)، به گونه ای از سرطان پستان گفته می شود که در آن سلول های سرطانی گیرنده های هورمونی استروژن و پروژسترون را ندارند. همچنین این گونه سلول های سرطانی، برخلاف سرطان های دیگر، حجم کمتری از پروتئین های HER2 را تولید خواهند کرد. در حدود 10 تا 15 درصد از سرطان های پستان در زنان از نوع TNBC هستند.

سلول‌های کشنده طبیعی (NK) لنفوسیت‌های سیتوتوکسیک هستند که در ریزمحیط تومور تجمع می‌یابند و عموماً تصور می شود که این سلول ها نقش موثری در پاسخ های ایمنی ضد توموری دارند.

با استفاده از توالی یابی RNA تک سلولی و تجزیه و تحلیل عملکردی چندین سرطان پستان سه گانه منفی (TNBC) و نمونه های تومور پایه، پژوهشگران یک گروه منحصر به فرد از سلول های NK نابالغ Socs3highCD11b-CD27- را مشاهده کرده اند که فقط در نمونه های TNBC وجود دارد. این سلول های NK ارتشاح یافته به تومور، موجب کاهش بیان سیگنال های گرانزیم سیتوتوکسیک شده و در موش ها مسئول فعال کردن سلول های بنیادی سرطانی از طریق سیگنال دهی Wnt هستند.

علاوه بر این، کاهش سلول‌های NK نابالغ یا مهارعملکرد آن‌ها، موجب افزایش آنتی‌بادی متصل شونده به پروتئین PD-L1 و بهبود پاسخ شیمی‌درمانی در موش‌های مبتلا به  TNBC می شود.

همچنین نتایج حاصل از نمونه‌های تومور بیماران مبتلا به TNBC و غیر TNBC نشان داده که افزایش تعداد سلول‌های CD56bright  در تومورهای TNBC وجود دارد و با کاهش احتمال بقای بیماران مبتلا به TNBC مرتبط است.

محققان در حال حاضر در حال شناسایی جمعیتی از سلول‌های NK پرو توموروژنیک می باشند که ممکن است برای استراتژی‌های تشخیصی و درمانی برای بهبود نتایج و بقای بیماران مبتلا به TNBC مورد استفاده قرار گیرند.

لینک خبر:

 

https://www.science.org/doi/10.1126/scitranslmed.abl4414

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZH9v