سلول‌های بنیادی مغز استخوان می تواند در تسکین آرتریت زانو را موثر باشد

سلول‌های بنیادی که از مغز استخوان بیمار جمع‌آوری می‌شوند، به دلیل توانایی بالا برای احیای غضروف آسیب دیده، جهت درمان بالقوه بیماری استئوآرتریت زانو (KOA)، بسیار مورد توجه هستند.


سلول‌های بنیادی که از مغز استخوان بیمار جمع‌آوری می‌شوند، به دلیل توانایی بالا برای احیای غضروف آسیب دیده، جهت درمان بالقوه بیماری استئوآرتریت زانو (KOA)، بسیار مورد توجه هستند.

KOA یک بیماری ناتوان‌کننده و رایج در جمعیت سالخورده است که در آن غضروف از بین می‌رود؛ درنتیجه استخوان با استخوان سائیده شده و باعث درد شدید می‌شود. در حال حاضر، در مراحل پایانی، جایگزینی مفصل جهت درمان توصیه می‌شود. در اولین آزمایش بالینی که در کانادا انجام شد، محققان از سلول‌های استرومای مزانشیمی (MSCs) که از مغز استخوان بیمار تحت بی‌حسی موضعی جمع‌آوری شد، برای درمان KOA استفاده کردند.

این آزمایش شامل 12 بیمار در سنین 45 تا 65 سال میشد که KOA متوسط تا شدید داشتند. آنها به سه گروه تقسیم شدند و هر گروه دوز متفاوت MSC را دریافت کردند (به هر بیمار از سلول‌های خودش تزریق شد). سپس محققان تا 12ماه با استفاده از روش‌های تحلیلی شامل تصویربرداری، شناساگرهای زیستی، اثر انگشت مولکولی و ارزیابی خود بیمار، روند بیماری آنها را پیگیری کردند. گروه در پایان دوره 12ماهه، بهبود قابل توجهی در میزان درد و کیفیت زندگی بیماران گزارش داد. این مطالعه هم‌چنین نشان داد که MSCها در تمام دوزهای مورد آزمایش ایمن بوده و دوز بالاتر، نتیجه موثرتری دارد.

این مطالعه توسط یک تیم تحقیقاتی از برنامه آرتروز در موسسه تحقیقاتی Krembil و شبکه بهداشت دانشگاه تورنتو، به رهبری دکتر Sowmya Viswanathan و Jaskarndip Chahal انجام شده است. آنها گفتند: "هدف ما آزمایش ایمنی و هم‌چنین بدست آوردن بهترین دوز MSC، مکانیسم عمل و انتخاب دهنده‌ی مناسب بود. ما توانستیم نشان دهیم که از طریق مکانیسم عمل ضد التهابی، چنین بیمارانی بهبود در درد، عملکرد و کیفیت زندگی‌شان را بدست آوردند."

 

Referencehttps://stemcellsjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/sctm.18-0183


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zqj1