زینک فینگرهای طراحی شده با هوش مصنوعی دریچه ای جدید برای ژن درمانی

پژوهشگران دانشگاه تورنتو و دانشکده پزشکی NYU Grossman فناوری هوش مصنوعی نوینی به نام ZFDesign را توسعه داده اند که قابلیت طراحی پروتئین های زینک فینگر را، برای هدف قرار دادن هر بخش از DNA ژنوم انسان دارد و این تکنولوژی دریچه ای جدید برای استفاده از ژن درمانی برای طیف وسیع تری از بیماری ها باز می کند.

 

پژوهشگران دانشگاه تورنتو و دانشکده پزشکی NYU Grossman  فناوری هوش مصنوعی نوینی به نام ZFDesign را توسعه داده اند که قابلیت طراحی پروتئین های زینک فینگر را، برای هدف قرار دادن هر بخش از DNA  ژنوم انسان دارد و این تکنولوژی دریچه ای جدید برای استفاده از ژن درمانی برای طیف وسیع تری از بیماری ها باز می کند. محققان میلیاردها داده از تعامل بین پروتئین‌های ZF و DNA را مدلسازی کردند، که این سیستم می‌تواند زینک فینگرهای مهندسی شده را تولید کند.

این مدل تا حد زیادی مبتنی بر فناوری ChatGPT می باشد، که یک برنامه نرم افزاری توسعه یافته توسط OpenAI است که شبیه سازی شده یک مکالمه انسانی است. این مدل با استفاده ار داده هایی بسیار دقیق و تکنیک های پردازشی مشابه، توالی های آمینواسیدی برای پروتئین های زینک فینگر تولید می کند.

زینک فینگرها گروه رایجی از پروتئین های انسانی هستند که بیان ژن را تنظیم می کنند، فرآیندی که اطلاعات ژنتیکی را به مولکول های  RNAو پروتئین ها رونویسی می کند. دانشمندان مدت‌هاست که قابلیت های زینک فینگرها را شناخته اند، آنها به طور طبیعی به DNA متصل می‌شوند، نسبت به CRISPR و فناوری‌های مرتبط واکنش ایمنی کمتری ایجاد می کنند و به اندازه کافی کوچک هستند که برای تحقیقات  بالینی مناسب می باشند.

لینک خبر:

 https://www.genengnews.com/topics/genome-editing/gene-therapy/zinc-finger-design-ai-tool-opens-door-to-large-scale-gene-therapies/

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZBJv