روشی جدید برای مبارزه با سلول های سرطانی در گلیوبلاستوما

ساعت سیرکادین از مولکول های پروتئینی خاصی تشکیل شده است که با سلول های سراسر بدن برهمکنش می کنند و رشد، همانند سازی و ترمیم آسیب DNA آن ها را کنترل می کنند. زمانی که ساعت سیرکادین در سلول ها خاموش شود این امر می تواند منجر به بیماری شود.

ساعت سیرکادین از مولکول های پروتئینی خاصی تشکیل شده است که با سلول های سراسر بدن برهمکنش می کنند و رشد، همانند سازی و ترمیم آسیب DNA آن ها را کنترل می کنند. زمانی که ساعت سیرکادین در سلول ها خاموش شود این امر می تواند منجر به بیماری شود. ساعت بیولوژیک زمانی که آهسته یا سریع عمل کنند این امر می تواند ریتم سیرکادین را مختل کند و همین امر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

در یک مطالعه جدید محققین به ارزیابی ساعت زیستی سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی پرداختند و متوجه شدند که ساعت سیرکادین متابولیسم سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی را بالا می برد و موجب می شود که آن ها قوی تر شده، به درمان مقاوم تر شوند و تکثیر سریع تری داشته باشند. زمانی که محققین از یک ریز مولکول برای هدف قرار دادن پروتئین های ساعت سیرکادین سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی استفاده کردند، فعالیت آن ها مختل شد، متابولیسم آن ها کاهش یافت و سلول ها خیلی سریع مردند. تست این ریز مولکول برای مدل های جانوری گلیوبلاستوما نیز موجب افزایش بقای این مدل های جانوری و کاهش اندازه تومور در آن ها شد. به عقیده محققین هدف قرار دادن ساعت سیرکادین سلول های توموری گلیوبلاستومایی می تواند رویکردی امیدوار کننده در درمان گلیوبلاستوما باشد.

Reference:https://medicalxpress.com/news/2019-08-aim-circadian-clock-deadly-brain.html

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZoW2