دکتر حمیدیه: «برنامه‌ریزی جهت صادرات محصولات سلول‌های بنیادی و تامین پوشش بيمه‌اي خدمات سلول درماني، الویت‌های ستاد در سال 98 خواهند بود.»

یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 9 اردیبهشت 1398، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 9 اردیبهشت 1398، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، روند پیشرفت امور در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه تهران بررسی شد. راه‌اندازی این مرکز از سال 1395 در دانشگاه علوم پزشکی تهران با کمک ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و با هدف تجمیع پتانسیل‌های آموزشی، پژوهشی و خدمات درمانی در این زمینه آغاز شد. شایان ذکر است، در حال حاضر مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حال فعالیت هستند.

در ادامه دکتر ربانی، مدیر شبکه ملی مدل‌سازی حیوانی و تحقیقات درون‌تنی، به ارائه گزارشی از این شبکه پرداخت. وی در ابتدا به معرفی رویکرد فعالیت چنین مراکزی در دیگر کشورها و تعریف استانداردهای موجود در سطح جهان پرداخت، سپس با اشاره به موانع و مشکلات موجود در کشور و با ارائه برنامه‌ها و بیان حمایت‌های مورد نیاز، روند بهینه‌سازی چنین شبکه‌ای جهت پیشرفت و تسهیل کارهای تحقیقاتی کشور در این حوزه را تشریح نمود.

دکتر حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، بیان کرد: طبق اهداف تعیین‌شده در سال جدید، فعالیت‌های ستاد با دو الویت «صادرات محصولات سلول‌های بنیادی» و «تامین پوشش بيمه‌اي خدمات سلول درماني» دنبال خواهد شد و امید آن می‌رود که این رویکرد منجر به ارتقاء جایگاه ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گردد. دکتر اقدمی، مدیر توسعه مراکز سلول‌های بنیادی، ضمن توصیف وضعیت کشور در حوزه سلول درمانی و تاکید بر لزوم همیاری و همت افراد توانمند در این حوزه گفت: براساس الویت‌های تعیین شده ستاد در سال 98 و با توجه به شرایط خاص اقتصادی می‌بایست با عزم جدی در سال جدید در خصوص برنامه‌ریزی و فراهم آوردن مقدمات لازم جهت صادرات محصولات سلول درمانی بویژه صادرات دارای ارزش افزوده بالا متمرکز شویم.

در انتهای جلسه نیز خانم دکتر ظهیری، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد، در مورد روند برگزاری چهارمین المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی توضیحاتی ارائه کرد. مرحله دوم این المپیاد روز سه‌شنبه، 10 اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. در ضمن مرحله اول المپیاد غیرمتمرکز دانشجویی سلول‌های بنیادی نیز در تاریخ 12 و 13 اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZmP1