توسعه ی نانوذرات متخلخل برای پزشکی بازساختی توسط محققان رشته ی مهندسی

سلول‌های بنیادی می‌توانند به انواع مختلفی از سلول‌ها در بدن تبدیل شوند. برای مثال وقتی فردی آسیب می‌بیند، سلول‌های بنیادی به محل آسیب می‌آیند و به درمان بافت آسیب‌ دیده کمک می‌کنند

 

سلول‌های بنیادی می‌توانند به انواع مختلفی از سلول‌ها در بدن تبدیل شوند. برای مثال وقتی فردی آسیب می‌بیند، سلول‌های بنیادی به محل آسیب می‌آیند و به درمان بافت آسیب‌ دیده کمک می‌کنند. گروهی از محققان دانشگاه A&M تگزاس نانوتکنولوژی جدیدی توسعه دادند که می‌تواند با هدایت سلول‌های بنیادی برای تشکیل بافت استخوانی، از پتانسیل بازسازی بدن استفاده کند.

این محققان نانوذرات چارچوب آلی کووالانسی دو بعدی (2D covalent organic framework (COF)) پایدار در برابر آب ایجاد کردند که می‌تواند تمایز سلول‌های بنیادی مزانشیمی انسان را به سلول‌های استخوانی هدایت کند. آن‌ها توانستند یک داروی القاءکننده استخوان به نام دگزامتازون را در ساختار متخلخل COF بارگزاری کنند تا استخوان‌سازی را بیشتر تقویت کنند.

این نانوذرات می‌توانند تحویل دارو به سلول‌های بنیادی مزانشیمی انسانی را که معمولاً در بازسازی استخوان استفاده می‌شوند، طولانی‌تر کنند. تحویل مداوم دارو منجر به تمایز بیشتر سلول‌های بنیادی به سمت دودمان استخوانی می‌شود و این روش می‌تواند در بازسازی استخوان استفاده شود.

این یافته‌ها که می‌توانند دستورالعمل‌هایی را برای بازسازی بافت و کاربردهای دارورسانی ارائه دهند، برای طراحی آینده زیست مواد اهمیت دارند.

 

https://today.tamu.edu/2022/03/29/engineering-researchers-develop-porous-nanoparticles-for-regenerative-medicine/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZYXt