تقویت سیستم ایمنی با میکروبیوم حاوی سلول های T مادری انتقال یافته به موش های تازه متولد شده

 

 

تقویت سیستم ایمنی فرزندان تا حدی توسط مارکرهای مادر کنترل می شود. با این حال، اطلاعات کمی در مورد چگونگی تنظیم سیستم ایمنی فرزندان توسط گلبول های سفید وجود دارد. مطالعه ای جدید نشان می‌دهد که لنفوسیت‌های شبه ذاتی مادر به ویژه سلول‌های T γδ بر انتقال میکروبیوتای مادر، در حین تولد، شیردهی و بر پاسخ ایمنی ریه در نوزادان تأثیر می‌گذارند.

محققان دریافتند سلول‌های T γδ مادری، که هرگز با این فرآیند مرتبط نبودند، با اثر بخشی بر کلونیزاسیون میکروارگانیسم‌های روده، در ایجاد ایمنی ریه نوزادان نقش دارند.

نتایج این کار به تازگی در Cell Reports در مقاله ای با عنوان “Maternal γδ T cells shape offspring pulmonary type 2 immunity in a microbiota-dependent manner.” منتشر شده است.

ریه ها قبل از تولد با یک مایع استریل پر می شوند که در اولین تنفس پس از تولد با گاز جایگزین می شود. این باعث یک واکنش ایمنی می شود که شامل بازسازی قابل توجه بافت ریه است که به آن "واکنش اولین تنفس" می گویند. اکنون، محققان موسسه پزشکی مولکولی João Lobo Antunes (iMM) در دانشگاه لیسبون پرتغال، سلول های γδ T را در این پاسخ ایمنی در موش دخیل دانسته اند.

آنها همچنین متوجه شدند نوزادانی که توسط مادرانی که فاقد سلول‌های γδ T هستند متولد و بزرگ شده‌اند، میکروبیوتای روده متفاوتی پیدا می‌کنند. دکتر برونو سیلوا سانتوس، رهبر گروه و معاون مدیر iMM در این باره توضیح داد: میکروارگانیسم‌های روده در این موش‌ها قادر به تولید مقادیر کافی از نوعی مولکول که برای تعدیل پاسخ ایمنی ریه در اولین تنفس مهم می باشند، نیستند.

 

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZxMv