تحقیقات مربوط به بازسازی منجر به یافتن یک مدل غنی در کرم دریایی شد

از میان تمام موارد شگفت انگیزی که زیست‌شناسی سعی در کشف آن‌ها دارد، بازسازی(regeneration ) جزو سه مورد برتر قرار دارد. یکی از این موجودات شگفت انگیز که قادر به بازسازی کل بدن می‌باشد، کرم پلنگ سه خط(Hofstenia miamia) است.

 

از میان تمام موارد شگفت انگیزی که زیست‌شناسی سعی در کشف آن‌ها دارد، بازسازی(regeneration )  جزو سه مورد برتر قرار دارد. یکی از این موجودات شگفت انگیز که قادر به بازسازی کل بدن می‌باشد، کرم پلنگ سه خط(Hofstenia miamia)  است.  اینکه چگونه این کرم کوچک می‌تواند چنین شاهکاری را انجام دهد، می‌تواند راه حلی برای درمان بیماری‌ها باشد.

محققان روشی برای میکرواینجکشن ژن‌های فلورسنت به سلول‌های جنینی ابداع کردند تا کرم‌های تراریخته‌ای تولید کنند که پوست، روده و ماهیچه‌های آن‌ها زیر نور ماوراء بنفش، به رنگ قرمز یا سبز می‌درخشند و بدین طریق می‌توان انواع سلول‌های خاص را با استفاده از این نشانگرهای فلورسنت از این کرم جدا کرد. توانایی درخشندگی سلول‌های منفرد به محققان این امکان را می‌دهد تا مکان، حرکت، تقسیم و تعامل سلول‌ها با یکدیگر را بررسی کنند و در مورد مکانیسم‌های بازسازی مطالعه کنند .

دستکاری ژنتیکی در کرم پلنگ سه خطی، محققان را قادر ساخت تا ژن‌های انتخابی را خاموش کنند و برنامه بازسازی ارگانیسم مدل را مختل کنند تا ژن‌های مهم برای بازسازی کل بدن و عملکردهای خاص آن‌ها را  شناسایی نمایند. همچنین داشتن کرم‌های تراریخته به محققان این امکان را می‌دهد که سلول‌ها را در بافت حیوان در حین بازسازی تماشا کنند. آن‌ها با استفاده از کرم‌های تراریخته نشان دادند که چگونه رشته‌های ماهیچه‌ای در کرم به یکدیگر و به سلول‌های پوست و روده متصل می‌شوند. آنها مشاهده کردند امتداد سلول‌های ماهیچه‌ای، در ستون‌های محکم به هم متصل می‌شوند و شبکه‌ای را تشکیل می‌دهند که ساختار کرم را بسیار شبیه به یک اسکلت ایجاد می‌کند.

 

https://www.genengnews.com/news/regeneration-research-finds-a-rich-model-in-a-marine-worm/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZTut