برگزاری چهل و نهمین جلسه کارگروه شرکت های دانش بنیان ستاد : ارائه 16 طرح فناورانه با محوریت پروژه های سلول های بنیادی و ناباروری

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی چهل و نهمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر و دکتر سلطانی نژاد مدیر فناوری، تجاری سازی و بازار ستاد و با حضور بیش از 30 نفر از نمایندگان شرکت‎ها و مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی و متخصصین علاقه مند به این حوزه در تاریخ 20ام دی‎ماه 1401 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت های مادی و معنوی از ستاد، فناوران از شرکت های مختلف 16 طرح فناورانه ارائه کردند.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی چهل و نهمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر و دکتر سلطانی نژاد مدیر فناوری، تجاری سازی و بازار ستاد و با حضور بیش از 30 نفر از نمایندگان شرکتها و مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی و متخصصین علاقه مند به این حوزه در تاریخ 20ام دیماه 1401 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت های مادی و معنوی از ستاد، فناوران از شرکت های مختلف 16 طرح فناورانه ارائه کردند.

در ابتدا دکتر امامی از شرکت سلامت یار حکیم به ارائه طرح "توسعه خط تولید IVF پانکچر و ترنسفر" پرداخت. این محصولات که عمدتا وارداتی بوده اند، هزینه ی زیادی را بر بیماران تحمیل می کردند. شرکت مهندسی سلامت یار حکیم جزو نخستین شرکت هایی ست که فناوری این محصولات را در ایران توسعه داده است. با این حال توسعه خط تولید این محصول می تواند به ارائه هرچه بهتر خدمات به بیماران کمک شایانی نماید.

در ادامه دکتر فتحی از شرکت فناوری کرد ژن به ارائه طرح با عنوان " راه اندازی بانک زیستی سلولهای بنیادی و نمونه های بیولوژیک افراد سالم و بیمار " پرداخت. هدف کلان و اصلی از تشکیل و توسعه‌ی بایوبانک ،تسهیل در جداسازی، پردازش و ذخیره‌ی سلولهای بنیادی جنینی و بالغ ، نمونه های بافتی ، سرمی ، خونی و سایر نمونه های بیولوژیک افراد مبتلا به بیماریهای تحقیق محور از جمله سرطان به منظور دسترسی آسان، کم هزینه و همیشگی محققین سراسر کشور جهت استفاده در تحقیقات و کار آزمایی های بالینی بوده و نیز محلی برای ذخیره  سلول بنیادی بند ناف، اسپرم و تخمک افراد داوطلب می¬باشد.

پس از آن دکتر رهی از مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی کرمان به ارائه طرح " کیت جداسازی اسپرم انسانی از نمونه مایع منی " پرداخت. در این طرح همگام با طراحی دو سیستم میکروسیالاتی و میکروفیلتراسیون به منظور جداسازی اسپرم از مایع منی با مشخصات بالینی مختلف و مقایسه آن با روش های معمول، قصد بر این است با بهینه سازی بافرهای جداسازی میزان تغییرهای عملکردی اسپرم که می تواند منجر به بهبود میزان موفقیت لقاح و باروری شوند مورد ارزیابی قرار گیرند.

همچنین دکتر نجفی از شرکت کیمیا تجارت به ارائه طرح " طراحی، ساخت و ارزیابی دیوایس میکروفلویدیک جداسازی اسپرم با قدرت باروری بالاتر " پرداخت. این طرح با در نظر گرفتن متغیر های مختلف و شبیه سازی محیط داخل رحم سعی در طراحی یک دیوایس میکروفلویدیک به منظور تسهیل و بهینه سازی روش جداسازی اسپرم دارد.

پس از آن دکتر غنوی مدیرعامل شرکت دانش بنیان دکتر غنوی به ارائه طرح "تولید فیلم حل شونده دهانی سیلدینافیل سیترات" پرداخت. کاربردهای  تولید این محصول عبارت است از: درمان اختلال نعوظ  در مردان: این ترکیب دربیماران با ناتوانی جنسی با منشاء روانی یا اختلال نعوظ با منشاء روانی و اختلال عصبی و یا هورمونی که مانع ایجاد نعوظ کامل گردد و جهت غربالگری تشخیصی به منظور رد ناتوانی جنسی با منشاء روانی و درمان اختلال عملکرد جنسی در زنان.

طرح " تحقیقات تولید و تجاری سازی کاتتر فریز جنین (تخمک و اسپرم)" توسط دکتر امامی از شرکت سلامت یار حکیم ارائه شد. انجماد جنین یک فناوری حیاتی برای ذخیره و انتقال ژنتیک در حوزه ی درمان ناباروری است. نی انجمادی جنین و تخمک (نی فریز) وسیله ای پلیمری و یکبار مصرف است که در شرایط دمایی 170- درجه سانتیگراد کار می کند و می تواند تا مدت زمان های طولانی از جنین، تخمک یا اسپرم محافظت نماید.

در ادامه دکتر حصارکی از شرکت ویرا فناوران به ارائه طرح با عنوان " تانک ازت نگه داری نمونه های زیستی و درمان نا باروری" پرداخت. این محصول در حال حاضر در کشور تولید نمیشود و تمام نیاز کشور به آن از طریق بازارهای خارجی تامین میشود. لذا تولید این محصول مطابق با استاندارد های جهانی در کشور ضروری به نظر میرسد.

پس از آن دکتر حاتمی مفرد مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک به ارائه طرح " روش صنعتی تولید ماده موثره دارویی سیپروترون استات و سنتز ناخالصی F این محصول" پرداخت. سیپروترون به همراه استروژن برای درمان آکنه حاد در زنان مقاوم به درمان تجویز می‌شود. این دارو برای درمان رشد موهای زائد در زنان نیز بکار می‌رود. یکی از فرم های اساسی و پرکاربرد این دارو فرم استاتی آن می باشد که  به دلیل آثار آنتی آندروژنی‍ک در مردان در درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود. همچنین، نتایج تحقیقات بر روی این دارو نشان داده است که مصرف این دارو می تواند منجر به بهبود کیفیت اسپرم در مردان شود که این می تواند منجر به افزایش کارایی اسپرم و در نتیجه افزایش باروری گردد.

همچنین دکتر مهبودی از شرکت برسام فارمد البرز به ارائه طرح "بومی سازی فرمولاسیون گرده نخل خرما به منظور افزایش کیفیت اسپرم و افزایش باروری در مردان و زنان" پرداخت. این پژوهش اهداف با هدف مقایسه ارقام ایرانی گرده نخل خرما جمع آوری شده از مناطق مختلف کشور از لحاظ ترکیبات شیمیایی و  مواد مغذی و معرفی رقم مناسب به منظور افزایش باروری و تولید مثل در مردان و زنان، بومی سازی و فرمولاسیون مناسب گرده نخل خرما به منظور کاربرد آن به عنوان مکمل ناباروری و استفاده از مکمل طبیعی ناباروری گرده نخل خرما  و کاهش مصرف داروهای شیمیایی انجام خواهد شد.

 در ادامه دکتر حسینی راد به نمایندگی از شرکت آرینا رایان به ارائه طرح با عنوان " ایجاد بانک نگهداری اسپرم به منظور حفظ جوانی ژنی جمعیت بدون مراجعه فیزیکی به مراکز درمانی با استفاده از کیت 24 ساعته نمونه گیری اسپرم در منزل" پرداخت. همچنی طرح دیگر ای شرکت با عنوان " تسهیل دسترسی همگانی به مراکز مشاوره باروری و مراکز درمان ناباروری با استفاده از فناوری دیجیتالی و بدون مراجعه فیزیکی به منظور حفظ جوانی جمعیت" توسط خانم دکتر جهانبخش ارائه شد.

پس از آن دکتر حصارکی مدیرعامل شرکت ویرا فناوران به ارائه طرح سانتریفیوژ یخچال دار جهت درمان نا باروری" را ارائه کرد. سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در زنان می باشد. سانتریفیوژ یخچالداردستگاهی است که در آن با استفاده از نیروی گریز از مرکز مواد را از یکدیگر جدا می‌کنند. در این دستگاه محفظه‌ای که مواد جداشدنی در آن قرار دارد به کمک یک موتور به سرعت حول یک محور می‌چرخد با دمای قابل تنظیم توسط کاربرو این محصول جهت در مان ناباروری بسیار پر کابرد است.

در ادامه شرکت نانوفناوران نارین طب سه طرح با عناوین " پچ پوستی نانوفیبری سلولار برای ترمیم زخم دیابتی"، " کرم بهبود دهنده هایپرپیگمنتیشن و اسکار حاصل از سوختگی" و " پانسمان بیماران پروانه‌ای" را ارائه کرد.

همچنین دکتر کاظمی از شرکت نوین فناوری مام میهن به ارائه طرح " تأسیس پالایشگاه محصولات زایمانی جهت استفاده در درمان ناباروری، پیوند سلول های بنیادی، سرطان و ..." پرداخت. ضمائم زایمانی - به عنوان محصولاتی که مدت‌ها به عنوان مواد زائد در نظر گرفته می شدند، امروزه به عنوان منبع ارزشمندی از سلول‌های بنیادی محسوب می شوند. استفاده از ضمایم زایمانی از جمله خون بندناف، بافت بندناف، جفت، پرده های آمنیون و کوریون، از یک طرف به دلیل سهولت در استخراج و از طرفی دیگر، قابلیت استخراج غیرتهاجمی و تولید طیف وسیعی از فرآورده ها با اهداف تحقیقاتی و پزشکی، بسیار حائز اهمیت است.

همچنین لازم به ذکر است پس از ارائه هریک از طرح ها برخی از حاضرین و بالخص سرمایه گذاران نمایندگان شتابدهنده های حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص موارد مطرح شده پرداختند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZEEv