برگزاری سمینار آشنایی با تکنیک­ های High trough put در زیست ­شناسی و نقش سیستم بیولوژی در آنالیز این داده ­ها

.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد، سمینار یک روزه آشنایی با تکنیک های High trough put در زیست شناسی و نقش سیستم بیولوژی در آنالیز این داده ها به همت انجمن علمی دانشجویی سلول­های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه الزهراس در روز چهارشنبه 22 آبان ماه 98 برگزار خواهد شد.

 در حال حاضر تعیین توالی DNA در زمینه تشخیص طبی و دیگر زمینه های پزشکی از جایگاه ویژهای برخوردار میباشد. امروزه با پیشرفت های ایجاد شده در زمینه های نانوتکنولوژی و بیوانفورماتیک، روش هایی جهت افزایش سرعت و افزایش بازدهی در تعیین توالی DNA ابداع شده که این امر، امکان انجام پروژه های بزرگی از قبیل تعیین توالی ژنوم انسان را بصورت ارزانتر، دقیقتر و سریعتر فراهم آورده است. آشنایی با این تکنیک های High trough put و آنالیز داده های حاصل امروزه بسیار می تواند به انجام پروژه های دقیق تر و موثر تر  کمک کند.

در سال های اخیر پیشرفت تکنولوژی های high throughput منجر به تولید حجم بی سابقه بالایی از داده های زیستی در سطوح متفاوت ژنومیک و ترنسکریپتومیک (داده های امیکس) شده است. داده های تولید شده در سطح ژنومی شامل داده های مربوط به تغییرات تعداد کپی ژن ها (CNV)، تغییرات الگوی متیلاسیون ژن ها (DNA methylation) و داده های مرتبط با انواع موتاسیون ها شامل موتاسیون های نقطه ای (point mutations) و موتاسیون های حذف و اضافه (insertions and deletions) می باشند. در سطح ترنسکریپتومیک هم حجم انبوه داده های بیان ژنی و بیان miRNA موجود می باشند.

آشنایی با انواع داده های امیکس، پایگاه داده های مرتبط با هر یک از آنها، پلتفرم های مورد استفاده و روش های آنالیز خاص هر یک از این داده ها امکان طراحی و انجام پروژه های متنوع سیستم بیولوژی برای محققان گرایش های متفاوت زیست شناسی را فراهم می کند که به نوبه خود به درک بهتر و عمیق تر از رویدادهای سلولی رخ داده در شرایط متفاوت کمک می کند.

محور های سمینار :

·        معرفی داده های microarray و RNAseq

·        معرفی داده های copy number variation

·        معرفی داده های mutation

·        معرفی داده های متیلاسیون

·        آنالیز سیستمی داده های high throughput

لینک توضیحات و ثبت نام: https://evand.com/events/highthroughput

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZjS2