برای اولین بار سلول‌های بنیادی مرد و زن از یک دهنده مشتق شدند

مطالعه متفاوت سلول‌های بنیادی پرتوان XY، XX، XO و XXY به محققان این امکان را می‌دهد تا تفاوت‌های مبتنی بر جنسیت را به صورت عمیق‌تر بررسی کنند.

 

مطالعه متفاوت سلول‌های بنیادی پرتوان XY، XX، XO و XXY به محققان این امکان را می‌دهد تا تفاوت‌های مبتنی بر جنسیت را به صورت عمیق‌تر بررسی کنند.

سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسان (hiPSCs)، که سلول‌های هستند که از یک فرد گرفته می‌شوند و دوباره برنامه‌ریزی می‌شوند تا نقش های فعلی خود را رها کنند و به حالتی شبیه سلول‌ بنیادی برگردند، که نه تنها برای اهداف درمانی بلکه برای بررسی مکانیسم‌های ژنتیکی برپایه رفتار و بیماری سلول به ابزار ارزشمندی تبدیل شدند. با این حال ممکن است یافته‌های بدست‌ آمده از مطالعات سلول‌های بنیادی به شکل گسترده کاربردی نباشند، زیرا این واقعیت که همه سلول‌ها در یک لاین مشخص توالی ژنتیکی مشابهی دارند، تعمیم اکتشافات را مشکل می‌کند به ویژه زمانی که صحبت از بررسی تفاوت‌های جنسی بالقوه می‌شود. 

در این مطالعه نویسنده یکسری کاربرد‌های بالقوه برای سلول‌های بنیادی را بررسی کردند؛ مثل ردیابی تفاوت‌های جنسی در ابتدایی‌ترین مراحل رشد عصبی، بررسی اینکه آیا وجود کروموزوم Y یا یک کروموزوم X اضافی باعث بروز تغییرات در بیان ژن می‌شود یا خیر و نشان دادن ارتباط کروموزوم Y با افزایش بیان ژن‌های مرتبط با اسکیزوفرنی. روبینوف می گوید که آزمایشگاه او به مطالعات اولیه ادامه خواهد داد، او امیدوار است که سایر محققان نیز این پلتفرم را گسترش دهند تا جنبه‌های دیگر تفاوت‌های کروموزومی‌های جنسی، به ویژه در پیشرفت بیماری و توسعه دارو را کشف کنند. او می‌گوید که «بسیار شگفت‌زده و بسیار هیجان‌زده» بود از اینکه دید پلتفرم او نتایجی دارد که با مطالعات گروهی دیگر مطابقت داشت، که به‌عنوان تأیید مدل خود می‌داند.

https://www.the-scientist.com/news-opinion/male-and-female-stem-cells-derived-from-one-donor-in-scientific-first-70855

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZzFv