استفاده از سلول های بنیادی به عنوان دارویی اورفان در درمان دیابت نوع یک

شرکت Osiris Therapeutics اعلام کرده است که سازمان غذا و دارو امریکا محصول این شرکت با نام Prochymal را جهت قرارگیری در دسته داروهای اورفان برای درمان دیابت نوع یک مورد تائید قرار داده است.

شرکت Osiris Therapeutics اعلام کرده است که سازمان غذا و دارو امریکا محصول این شرکت با نام Prochymal را جهت قرارگیری در دسته داروهای اورفان برای درمان دیابت نوع یک مورد تائید قرار داده است. بدین جهت این دارو باید سالانه به  کمتر از 200 هزار بیمار جدید که در امریکا به این بیماری مبتلا می شوند خدمات ارائه دهد.

Prochymal جمعیتی از سلول های بنیادی مزانشیمی است که التهاب را کنترل کرده، ترمیم بافت را القا می کند و در حال حاضر نتایج فاز دو کارآزمایی بالینی آن در دست بررسی است. Osiris Therapeutics این دارو را با همکاری مرکز تحقیقات دیابت جوانان (JDRF ) توسعه داده است.

در دیابت نوع یک، سیستم ایمنی بیمار به سلول های جزایر پانکراس که وظیفه تولید انسولین را دارند حمله کرده و آن ها را از بین می برند که این امر موجب اختلال در تنظیم قند خون می شود. امروزه هیچ درمان مورد تائیدی برای جلوگیری از از بین رفتن این سلول های حیاتی به نام سلول های بتا وجود ندارد. مطالعات پیش بالینی نشان داده است که سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند پیشرفت بیماری دیابت نوع یک را با حفظ عملکرد این سلول ها به تاخیر بیاندازند.

Prochymal  بصورت داخل وریدی تزریق می شود. سلول های مزانشیمی موجود در آن از مغز استخوان افراد جوان سالم تهیه می شود. با کشت این سلول ها جمعیت زیادی از آن بدست آمده بطوری که از یک فرد می توان دوز های مختلف دارویی را بدست آورد.

Reference:http://investor.osiris.com/news-releases/news-release-details/osiris-therapeutics-receives-fda-orphan-drug-designation-stem

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zx81