آسیب به سلول‌های بنیادی قرنیه توسط کم‌خوابی

قرنیه که لایه بافت شفافی است که چشم را می پوشاند، برای تضمین سلامتی و عملکرد چشم ضروری است. قرنیه توسط سلول‌های بنیادی محافظت می‌شود؛ بدین صورت که برای جایگزینی سلول‌های در حال مرگ و ترمیم آسیب‌های جزئی تقسیم می‌شوند.

 

کم‌خوابی، به معنی کمبود خواب با کیفیت، یک مشکل جدی برای سلامتی می‌باشد. طبق گزارش‌ها، بیش از یک سوم افراد در ایالات متحده در شبانه روز کمتر از حداقل هفت ساعت (مقدار توصیه شده) می‌خوابند. کم‌خوابی اثرات منفی بر سلامت روحی و جسمی دارد. مشکلات بینایی، مانند خشکی و خارش، معمولاً بعد از دوره‌‌های کم‌خوابی تجربه می‌شوند. درحالی که کم‌خوابی طولانی مدت با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های بینایی همراه است.

قرنیه که لایه بافت شفافی است که چشم را می پوشاند، برای تضمین سلامتی و عملکرد چشم ضروری است. قرنیه توسط سلول‌های بنیادی محافظت می‌شود؛ بدین صورت که برای جایگزینی سلول‌های در حال مرگ و ترمیم آسیب‌های جزئی تقسیم می‌شوند. فعالیت سلول‌ بنیادی قرنیه باید دقیق تنظیم شود تا از خروجی کافی سلول‌های جدید قرنیه اطمینان حاصل شود. اختلال در تنظیم سلول‌های بنیادی قرنیه می‌تواند منجر به بیماری چشمی و اختلال بینایی شود.

در مطالعه‌ای که در مجله Stem Cell Reports منتشر شد، محققان اثرات کم‌‌خوابی بر سلول‌های بنیادی قرنیه را ارزیابی کردند. آزمایش‌های آن‌ها برروی موش نشان داده که کمبود خواب کوتاه مدت سرعت تکثیر سلول‌های بنیادی قرنیه را افزایش می‌دهد. در همان زمان، کم‌خوابی ترکیب لایه اشکی محافظ را تغییر داده و آنتی‌اکسیدان‌های لایه اشکی را در موش‌ با کمبود خواب کاهش داده است. محققان دریافتند که ترکیب لایه اشکی محافظ اثر مستقیمی بر فعالیت سلول‌های بنیادی قرنیه دارد و به‌طور دلگرم‌کننده‌ای، استفاده از قطره‌های اشکی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها فعالیت زیاد سلول‌های بنیادی را برمی‌گرداند.

http://ow.ly/b8Mn50IX5N4

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZwMt