با بهره گیری از سلول های بالغ قلب؛

نوزادان و بزرگسالان مبتلا به مشکلات قلب درمان می‌شوند

با انجام مطالعات جدید، دانشمندان موفق شدند تا با استفاده از سلول های بالغ قلبی مشکلات بیماران آسیب دیده را رفع کنند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی ، براساس مطالعه‌ای که در مجله تحقیقات بالینی منتشر شده است، دانشمندان Northwestern Medicine راهی برای بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده عضله قلب در موش‌ها کشف کرده‌اند.

براساس این مطالعات انجام شده، محققان توانسته اند پیشرفتی که ممکن است راه جدیدی برای درمان نقایص مادرزادی قلب در کودکان و آسیب حمله قلبی در بزرگسالان ایجاد کنند.

درهمین حال، به گفته بیمارستان کودکان Ann & Robert H. Lurie در شیکاگو، سندرم هیپوپلاستیک سمت چپ قلب یا HLHS، یک نقص مادرزادی قلبی نادر است که زمانی رخ می‌دهد که سمت چپ قلب کودک در دوران بارداری به درستی رشد نمی‌کند.

این بیماری از هر 5 هزار نوزاد یک نفر را مبتلا می‌کند و مسئول 23 درصد از مرگ‌های قلبی در هفته اول زندگی است.

درادامه این گزارش آمده است، پل شوماکر، دکترای تخصصی اطفال و نویسنده ارشد این مطالعه، اظهار کرده است: «کاردیومیوسیت‌ها، سلول‌های مسئول انقباض عضله قلب، می‌توانند در پستانداران تازه متولد شده بازسازی شوند، اما با افزایش سن این توانایی را از دست می‌دهند.»

وی ذکر کرد: «در زمان تولد، سلول‌های عضلانی قلب هنوز می‌توانند تحت تقسیم سلولی میتوزی قرار گیرند. به عنوان مثال، اگر قلب یک موش یک یا دو روزه آسیب ببیند، و سپس منتظر بمانید تا موش بالغ شود، اگر به ناحیه‌ای از قلب که قبلا آسیب دیده است نگاه کنید، هرگز نخواهید فهمید که آن ناحیه آسیب‌دیده است.»

در مطالعه حاضر، شوماکر و همکارانش به دنبال این بودند که بفهمند آیا کاردیومیوسیت‌های پستانداران بالغ می‌توانند به وضعیت جنینی احیا شونده بازگردند یا خیر.

از آنجاییکه کاردیومیوسیت‌های جنین از طریق گلوکز زنده می‌مانند، شوماکر و همکارانش به جای تولید انرژی سلولی از طریق میتوکندری، ژن مرتبط با میتوکندری UQCRFS1 را در قلب موش‌های بالغ حذف کردند و آن‌ها را مجبور به بازگشت به حالت جنینی کردند.

براساس این گزارش، محققان مشاهده کردند که، در موش‌های بالغ با بافت قلب آسیب‌دیده، سلول‌های قلب پس از مهار UQCRFS1 شروع به بازسازی کردند. طبق این مطالعه، مشابه عملکرد سلول‌های جنینی، سلول‌های بالغ قلب شروع به دریافت گلوکز بیشتری کردند.

شوماکر گفته است: «یافته‌ها نشان می‌دهد که افزایش مصرف گلوکز می‌تواند منجر به بازگشت تقسیم سلولی و رشد در سلول‌های بالغ قلب شود و ممکن است مسیر جدیدی برای درمان سلول‌های آسیب‌دیده قلب فراهم کند.

وی خاطر نشان کرده است: این اولین قدم برای پاسخگویی به یکی از مهمترین سوالات در قلب‌شناسی است: چگونه سلول‌های قلب را وادار به یادآوری کنیم که دوباره تقسیم شوند تا بتوانیم قلب را ترمیم کنیم؟» با تکیه بر این کشف، شوماکر و همکارانش بر روی شناسایی داروهایی تمرکز خواهند کرد که می‌توانند بدون دستکاری ژنتیکی این پاسخ را در سلول‌های قلب تحریک کنند.

این محقق گفته است: «اگر بتوانیم دارویی پیدا کنیم که این پاسخ را به همان روشی که دستکاری ژنی انجام می‌دهد، روشن کند، می‌توانیم پس از رشد سلول‌های قلب، دارو را قطع کنیم.

وی همچنین افزوده است: در مورد کودکان مبتلا به HLHS، این موضوع به ما این امکان را می‌دهد که ضخامت طبیعی دیواره بطن چپ را بازیابی کنیم. این رویکرد می‌تواند برای بزرگسالانی که به دلیل حمله قلبی آسیب دیده‌اند نیز استفاده شود.»

 

لینک اصلی خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-05-cardiomyocytes-regenerate-heart-cells.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZVZy