پیشرفت دانشمندان در مدل سازی مبتنی بر ارگانوئید برای مطالعه بیماری های مغزی

برای اولین بار دانشمندان حوزه سلول های بنیادی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی(USC)، در آزمایشگاه دکتر Giorgia Quadrato ، استادیار زیست شناسی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، پیشگام ساخت یک مدل ارگانوئید مغز انسان هستند که تمام انواع سلول های اصلی مخچه را تولید می کند.

برای اولین بار دانشمندان حوزه سلول های بنیادی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی(USC)، در آزمایشگاه دکتر Giorgia Quadrato ، استادیار زیست شناسی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، پیشگام ساخت یک مدل ارگانوئید مغز انسان هستند که تمام انواع سلول های اصلی مخچه را تولید می کند. این مدل از دو نوع سلول شامل سلول های گرانول و نورون های پورکینژ برای حرکت، شناخت و احساسات تشکیل شده است. این اولین باری است که دانشمندان موفق به رشد سلول‌های پورکنژ شده‌اند که دارای ویژگی‌های مولکولی و الکتروفیزیولوژیک نورون‌های عملکردی در یک سیستم تماما انسانی هستند.

این پیشرفت‌ها در مدل‌سازی مغز ارگانوئیدی اخیراً در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.

شایان ذکر است مخچه حرکت را کنترل می کند و نقش مهمی در عملکردهای شناختی از جمله زبان، پردازش فضایی، حافظه، عملکردهای اجرایی و پردازش عاطفی ایفا می کند. انحطاط سلول‌های پورکینژ با اختلالات عصبی، از جمله اختلال طیف اوتیسم و ​​آتاکسی مخچه، وضعیتی که بر حرکت عضلات تأثیر می‌گذارد، مرتبط است.

سایر نورون‌های درون ارگانوئیدها - هم نورون‌های تحریک‌کننده که اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند و هم نورون‌های بازدارنده که مانع از اشتراک‌گذاری اطلاعات می‌شوند - مدارهایی ایجاد کردند و فعالیت شبکه‌ای هماهنگی را نشان دادند و مشخص شد که آنها نیز سلول‌های عصبی عملکردی هستند.

علاوه بر این، ارگانوئیدها سلول های پیش ساز اختصاصی انسان (human-specific progenitor cells) را تشکیل دادند که با مدولوبلاستوما، شایع ترین تومور متاستاتیک مغز در کودکان مرتبط است. این باعث می شود که ارگانوئیدها به یک مدل بالقوه مفید برای مطالعه و یافتن درمان برای این سرطان در کودکان تبدیل شود. با توجه به نشانه‌های بیرونی مناسب، ارگانوئیدها می‌توانند برای درک چگونگی شکل گیری ویژگی‌های تشریحی مانند لایه‌هایی که منعکس کننده رشد طبیعی مغز جنینی هستند، بکار آیند.

گفتنی است مدل ارگانوئیدی، بستری سه بعدی برای کشف درمان های جدید برای انواع بیماری ها ایجاد کرده است.

 

لینک خبر:

https://www.miragenews.com/usc-scientists-unveil-novel-organoid-model-to-1151767/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZLCx