عفونت، علت اصلی مرگ و میرهای بدون عود بیماری در درمان با کمک کارتی سل تراپی شناخته شدند

متاآنالیز جدید آزمایش‌های بالینی و مطالعات نشان می‌دهد که عفونت‌ها تقریباً نیمی از مرگ‌های ناشی از عود بیماری را در میان بیماران مبتلا به سرطان خون پیشرفته پس از درمان با گیرنده آنتی‌ژن کایمریک (CAR T) تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر این مطالعه که مرگ و میر بدون برگشت بیماری را در بین 7246 بیمار پس از درمان با هر یک از شش روش درمانی با سلول CAR-T مورد بررسی قرار داده، نشان می دهد که عفونت ها 48.7 درصد از کل مرگ های بدون برگشت بیماری را تشکیل می دهند، به گفته ی دیوید کورداس دوس سانتوس، محقق موسسه سرطان Dana-Farber در بوستون ، در نشست سالانه انجمن هماتولوژی آمریکا (ASH)اگرچه پاتوژن ها فقط در یک سوم موارد با عفونت، مشخص شده اند، با این حال به عنوان علت مرگ ذکر شده اند. او در ادامه گفت: یافته های ما اهمیت عفونت های پس از CAR-T و نیاز به دستورالعمل های جامع برای کاهش خطرات عفونت را برجسته می کند.

در تجزیه و تحلیل های انجام شده تاکنون، محققان 34 مطالعه را با داده‌های حاصل از آزمایش‌های بالینی یا عملکرد بالینی شناسایی کردند که در آن‌ها از محصولات سلولی CAR T تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده  برای درمان بزرگسالان مبتلا به لنفوم با رشد کند،لنفوم سلول B بزرگ، لنفوم منتل سل(MCL) یا مولتیپل میلوما استفاده شدند.

این تیم دریافت که میزان بروز تجمعی مرگ و میر بدون برگشت بیماری، در 16 کارآزمایی بالینی موجود در آنالیز گزارش نشده است و در 12 مورد از 18 مطالعه در دنیای واقعی وجود ندارد. در میان شش مطالعه ای که مرگ و میر بدون عود را گزارش کردند، بروز تجمعی یک ساله مرگ و میر بدون عود 7 درصد بود. برای جبران داده های از دست رفته، کورداس دوس سانتوس و همکارانش تخمین های نقطه مرگ و میر غیرعود را با تقسیم همه مرگ ها بر اندازه هر گروه محاسبه کردند. برای بررسی انحراف معیار، این تیم تخمین های نقطه ای را با بروز تجمعی یک ساله مرگ و میر بدون عود گزارش شده در شش مطالعه دنیای واقعی مقایسه کرد.

مقایسه نشان داد که برای اکثر مطالعات، تخمین نقطه ای کمتر از 1 درصد از موارد واقعی گزارش شده انحراف داشت. برآورد نقطه ای کلی مرگ و میر بدون عود در بین تمام بیماران 7.6٪ در یک پیگیری متوسط ​​13.2 ماهه بود.

 

لینک خبر:

https://www.medscape.com/viewarticle/infection-main-cause-nonrelapse-deaths-car-t-cell-therapy-2023a1000w0c

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z7zx