رشد 70 درصدی ایران در تولید دانش در حوزه سلول های بنیادی

با توجه به کسب رتبه 13 تولید علم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان، تولید علم و دانش در حوزه سلول های بنیادی ایران با رشد 70 درصدی همراه بوده است

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، ایران در جایگاه سیزدهم تولید علم سلول بنیادی در دنیا قرار گرفته و در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

این درحالی است که در برنامه جامع راهبردی ده ساله این ستاد، چند اهداف کلان تعریف شده که دسترسی ایران به رتبه 10 تولید دانش سلول بنیادی یکی از اصلی ترین این اهداف بوده است.

درهمین راستا، با تلاش ها و برنامه ریزی‌های انجام شده، ایران تاکنون توانسته رتبه 13 تولید علم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان را به خود اختصاص دهد و باید این جایگاه را تا پایان سال 1404 به رتبه 10 ارتقاء دهد.

باید توجه داشت که با توجه به اینکه ایران در جایگاه سیزدهم تولید دانش در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی قرار گرفته اما در منطقه خاورمیانه و شرق مدیترانه رتبه نخست را دارد و بالاتر از کشورهایی از جمله ترکیه و رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته است.

مشارکت بخش‌های غیر دولتی، استقلال و خودکفایی در انواع بانک‌های سلولی، تولید ثروت ملی و خوداتکایی در قابلیت تولید از دیگر اهداف اصلی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی است که درهر حوزه همانند تولید دانش پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

اما آنچه مسلم است اینکه با توجه به کسب رتبه 13 در تولید دانش ، در بررسی های آماری مشخص شد که تولید دانش ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با رشد 70 درصدی همراه بوده است.

براساس این گزارش، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی یکی از حوزه های فناورانه ای است که دانشمندان و محققان ایرانی توانسته اند پیشرفت خیره کننده ای دراین حوزه داشته باشند.

به طوری که با توجه به اینکه حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در مقایسه با بسیاری از حوزه‌های علم و فناوری در کشور هنوز جوان است اما ایران توانسته جایگاه بسیار خوبی را در میان سایر کشورهای دنیا و خاورمیانه کسب کند.

برهمین اساس، با توجه به پیشرفت‌های انجام شده در حوزه سلول‌های بنیادی توسط محققان داخلی ایران جزو پیشتازان این حوزه است.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zz8x