تولید سلول های CAR-T در داخل بدن؛ آیا شدنی است؟

دانشمندان در حال ابداع روش هایی برای ویرایش ژنوم سلول های ایمنی بدون نیاز به استخراج آنها از بیماران تحت درمان هستند. محققان در حال نزدیک شدن به روش های تولید سلول‌های CAR T در بدن هستند و این پیشرفت امیدی ایجاد می‌کند که دسترسی به درمان‌های گران قیمت و شخصی سازی شده سرطان، ممکن شود.

دانشمندان در حال ابداع روش هایی برای ویرایش ژنوم سلول های ایمنی بدون نیاز به استخراج آنها از بیماران تحت درمان هستند.

محققان در حال نزدیک شدن به روش های تولید سلول‌های CAR T در بدن هستند و این پیشرفت امیدی ایجاد می‌کند که دسترسی به درمان‌های گران قیمت و شخصی سازی شده سرطان، ممکن شود.

در درمان CAR-Tسلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T از فرد تحت درمان گرفته می‌شوند، سپس این سلول ها مهندسی می‌شوند تا توانای لازم برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی را پیدا کنند؛ سپس مجددا به بدن فرد وارد می‌شوند. اگرچه این فرآیند نتایج  چشمگیری را در اشکال پیشرفته برخی از سرطان های خون به همراه داشته است، اما قیمت بالا و دشواری های فنی، این درمان را برای بسیاری از افراد، دور از دسترس قرار داده است.

نتایج ارائه شده در نشست سالانه انجمن هماتولوژی آمریکا در سن دیگو،کالیفرنیا، در 11 دسامبر 2023 نشان می دهد که افراد تحت درمان قرار گرفته، ممکن است در نهایت فقط یک ویروس تزریق کنند که سلول های T را آلوده می کند. سپس ویروس، ژن های مورد نیاز برای هدایت سلول های T  بسمت سلول های تومور را در سلول T درج می کند.

الس ورهوین، مدیر تحقیقات INSERM در مرکز بین‌المللی تحقیقات بیماری‌های عفونی در لیون فرانسه، که ویروس هایی را برای استفاده در ژن درمانی تولید می کند، در این خصوص گفت:  کلید یافتن راه‌هایی برای مهندسی ژنتیکی سلول‌های T برای بیان گیرنده‌های آنتی ژن کایمریک (CARs)، پروتئین‌هایی است که بدون دخالت در ژنوم سلول‌های دیگر، سرطان را تشخیص می‌دهند. برای انجام این کار، او و سایر محققان ویروس‌ها را برای شناسایی مولکول‌های موجود در سطح سلول‌های T تغییر داده‌اند.

محققان همچنین سعی کرده‌اند سلول‌های CAR T را از سلول‌هایی تولید کنند که توسط یک فرد غیرمرتبط اهدا شده و با هدف جلوگیری از تشخیص توسط سیستم ایمنی فرد گیرنده، مهندسی شده‌اند. در صورت موفقیت آمیز بودن، امکان استفاده از سلول های اهداکننده برای درمان بسیاری از افراد فراهم می شود. اندرو شارنبرگ، مدیر اجرایی Umoja می‌گوید: این رویکرد درمانی هنوز امیدوارکننده است، اما علاقه بیشتری به رویکردهایی دارم که می‌توانند سلول‌های CAR-T را مستقیماً در بدن تولید کنند.

لینک خبر:

https://www.nature.com/articles/d41586-023-03969-5

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZK3x