بازدید دبیر ستاد از مرکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس

بازدید از اتاق تمیز مرکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاریخ 15 بهمن 1402 واقع در پارک علم و فناوری مشهد با حضور جناب آقای دکتر عارفیان دبیر ستاد توسعه پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، سرکارخانم دکتر معدنی معاون اجرایی ستاد، جناب آقای دکتر کهتری مدیر توسعه زیرساخت و فناوری و جناب آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی مدیر گروه ترویج و منابع انسانی انجام گردید.

بازدید از اتاق تمیز مرکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاریخ 15 بهمن 1402 واقع در پارک علم و فناوری مشهد با حضور جناب آقای دکتر عارفیان دبیر ستاد توسعه پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، سرکارخانم دکتر معدنی معاون اجرایی ستاد، جناب آقای دکتر کهتری مدیر توسعه زیرساخت و فناوری و جناب آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی مدیر گروه ترویج و منابع انسانی انجام گردید.

دکتر عارفیان در این بازدید گفت: ضمن قدردانی از زحمات تیم اجرایی مشهد، اهمیت مرکز نوآوری مشهد که باعث شد به عنوان اولین سفر استانی ایشان انتخاب شود.در درجه اول پابوسی حضرت امام رضا (ع) و استمداد از ایشان برای موفقیت عملکرد ستاد در کل زیست بوم این حوزه در کشور برشمردند. همچنین اکوسیستم کامل و زیست بوم دیرینه طب و پزشکی در مشهد و تیم های کارامد و توانمند و نخبه این استان که نیاز به همراهی دارند. موقعیت استراتژیک مشهد که می تواند مرکز ارائه خدمات به استان های مجاور و کشورهای همسایه باشد.

 وی با بیان اینکه این مراکز جامع در کشور می بایست با تمرکز بر محورهای آموزش، تحقیقات و تربیت منابع انسانی،  توسعه فناوری و تجاری سازی و بازار محصولات سلولی و توسعه خدمات بالینی مبتنی بر فناوری علوم سلولی و ژن درمانی در دستور کار قرار دهد.

ایشان تاکید داشت همت معاونت علمی برای مراکز جامع دقیقا در راستای انحصارزدایی است و پرداخت هزینه برای ساخت اتاق های تمیز دارای مجوز GMP در سراسر کشور، دقیقا برای انحصار زدایی است و کشور بزرگ ایران ظرفیت داشتن بیش از 20 مرکز دارای مجوز GMP را دارد. هدف ستاد این است تا ضمن تقویت داشته های موجود،بازیگران این صحنه را افزایش دهد.

خانم دکتر کلالی نیا گفت: رئیس مرکز نوآوری نوآوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ظرفیت ها و زیرساخت های مختلف دانشگاه علوم پزشکی مشهد را برشمردند که شامل 7 دانشکده اصلی و 4 دانشکده اقماری، پارک علم و فناوری، 39 مرکز تحقیقات، 2 مرکز رشد و آزمایشگاه  و... می باشد. ایشان اذعان داشتند که به منظورراه اندازی بخش های سلول درمانی دو موافقت نامه با یک بیمارستان خصوصی (بنت الهدی) و یک بیمارستان دولتی (امام رضا (ع)) منعقد شده است.علاوه بر این ایشان افزودند که حضور مرکز نوآوری در پارک علم و فناوری بسیار مفید بوده و امکان استفاده از همه امکانات پارک برای شرکت های مرکز نوآوری فراهم شده است و در حال راه اندازی  و ایجاد آزمایشگاه های اشتراکی هستند.

 

دکتر تفقدی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:ظرفیت های بالایی در حوزه علوم پایه و بالینی در دانشگاه وجود دارد  اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها  ادامه نیافته است. بحمدالله امروز این زیرساخت ها تکمیل شده و این فرصت وجود دارد تا این ظرفیت ها به  وجود درآید. ایشان افزودند که خوشبختانه هماهنگی خوبی برای انجام کار بالینی با معاونت درمان وجود دارد و امیدواریم با شروع تجهیز و راه اندازی اتاق تمیز وقفه های ایجاد شده جبران شود.

 جناب آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی به این نکته اشاره کردند که نیروی انسانی مشهد بسیار فاخر است و ما باید در حوزه پرسنل در سطح استان شبکه سازی کنیم و از ظرفیت های دانشکده علوم، دامپزشکی و ... استفاده شود. شبکه سازی بسیار مهم است و اگر زنجیره نیروی انسانی، فناوری، محصول و درمان را درنظر بگیریم اولین عامل نیروی انسانی است که باید تقویت شود.

سرکار خانم دکتر معدنی ضمن خسته نباشید به تیم اجرایی مشهد افزود که با توجه به مشاهدات  مشهد بسیار خوب عمل کرده است . ایشان توصیه کردند تا زمان تامین منابع مالی، تکمیل اوراق و مستندات  و معرفی شرکت ها و مسئولین فنی آن ها به سازمان غذا و دارو انجام شود.  در پایان  ایشان ابتکار مشهد در ساخت مرکز نوآوری در پارک علم و فناوری در صورتی که عملکرد خوبی داشته باشد را توصیه بعدی برای سایر مراکز دانستند و ابراز امیدواری کردند که مشهد نمونه موفقی از این مراکز باشد.

دکتر کهتری گفت رویکرد ستاد کمک به تیم های فناور رسوب کرده و تبدیل به بازی رسمی در بستر معاونت غذا و دارو است. ستاد به عنوان حامی و همراه فناور در مسیری که غذا و دارو و معاونت درمان فراهم کرده از فناور حمایت می کند تا بتواند به فناوری دست یابیم.

در پایان اعضای جلسه به گفتگو پرداختند و بازدیدی از بیمارستان امام رضا مشهد صورت پذیرفت.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZsTx