از سوی ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی صورت می گیرد؛

اعطای گرنت‌های ویژه در باشگاه «برنا سل» برای نخبگان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی

باشگاه «برنا سل» منتخبان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی را پس از عضویت حمایت کرده و بستر رشد و نمو این نخبگان را فراهم می کند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، دکتر احسان عارفیان، دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی درخصوص نحوه فعالیت این باشگاه خاطر نشان کرد:

 باشگاه «برنا سل» باشگاهی است که منتخبان المپیاد‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در آن عضو می شوند و این استعدادهای درخشان و نخبه می توانند در بستر فعالیت های ستاد رشد و نمو پیدا کنند .

وی  ادامه داد: با توجه به اهمیت هم افزایی و استفاده از توانمندی برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در قالب یک شبکه منسجم، این باشگاه تشکیل شد .

عارفیان یادآور شد:  اواخر سال گذشته باشگاه برناسل همزمان با نخستین «گردهمایی برگزیدگان المپیاد‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی» که به همت ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی و با همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به منظور تقدیر و امیدآفرینی برای استعداد‌های برتر، نخبگان و برگزیدگان المپیاد‌های دانشجویی و دانش آموزی برگزار شده بود افتتاح شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی تصریح کرد: در این باشگاه برنامه های ویژه ای برای پیشرفت و ارتقای پژوهش های این نخبگان و توانمندسازی آن ها برنامه ریزی شده که ارائه برنامه های آموزشی با سوبسیدهای ویژه یکی از این برنامه ها است.
وی ادامه داد: این باشگاه، فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا شبکه نخبگانی متشکل از برگزیدگان هشت دوره المپیاد دانش‌آموزی و شش دوره المپیاد دانشجویی شکل گرفته و امکان هم افزایی و استفاده از توانمندی این شبکه برای کارآفرینان و فناوران فعال در حوزه فراهم شود.

وی بیان کرد :همچنین گرنت هایی نیز برای این استعدادهای درخشان در نظرگرفته شده تا با توجه به تعریف  پژوهش‌های فناوران در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به آن ها اعطاء می شود .

عارفیان خاطر نشان کرد: توسعه منابع انسانی ما چند لایه و چند جنبه هست و ما سعی کرده ایم برای اینکه پژوهش های دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی، پژوهش های عمیق و موثر تری باشد گرنت های ویژه ای برای دانشجویان PHD و دکترای تخصصی و  پژوهشگران پسا دکتری داشته باشیم .

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی درخصوص توزیع گرنت های ویژه به نخبگان اظهار کرد: این گرنت های ویژه یا توسط ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی یا با کمک صندوق های پژوهش فناوری مانند بنیاد ملی علم ایران توزیع می شود و سعی داریم تا پژوهش های دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما کیفیت بالاتری داشته باشد تا آموزش فرآیندها برای آن ها سهل تر باشد این درحالی است که هزینه های انجام پژوهش های استاندارد بسیار بالا است.

وی همچنین ضمن اشاره به سایر امکانات و برنامه های ستاد خاطر نشان کرد: از سطح توسعه منابع انسانی که کمی فراتر می آییم به هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان خواهیم رسید دراین حوزه ما هسته های فناور بسیار نوپا داریم که  توسعه فناوری خود را بر روی یک یا چند محصول آغاز کرده اند و  و در بسیاری از موارد نتیجه مثبت اولیه ای نیز از محصولات خود در دست دارند و می خواهند در گام بعدی تولید نیمه صنعتی پیش ببرند.

عارفیان یادآور شد : ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی ، این تیم های نوپا، هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان را در مسیر حرکت در قالب پلتفرم های سازمان غذا و دارو ومعاونت درمان وزارت بهداشت همراهی و حمایت می کند.

وی درباره مبلغ این گرنت ها اظهار کرد: اصولا مبالغ گرنت هایی که به این هسته های فناور و دانش بنیان اعطا می شود مبالغ بالاتری هست و اصولا شرط آن هم این است که این فناوری در بستر آیین نامه ها و ضابطه های رسمی کشور اتفاق بیفتد.

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که فناوری تا مسیر ثبت رسمی خودش را طی نکند و مسیر ارزشیابی و استانداردهای ویژه بین المللی را به دست نیاورند و حد و شاخص ها و داوری را نداشته باشد قابل عرضه نیست.

وی ادامه داد: این درحالی است که شاید برای خود فناور جذاب باشد که یک فناوری را توسعه داده است اما برای و زیست بوم پیرامونی وقتی فناوری رنگ جدی می گیرد که در پلتفرم های رسمی موجود طبق ضوابطی که در دنیا وجود دارد ثبت شود و توسعه یابد  و ما هم برهمین اساس معتقد هستیم .

عارفیان تاکید کرد: لذا حمایت های ما نیز در مسیری خواهد بود که در مسیر قانونی خودشان ثبت شود و از طرفی به این فناورها کمک می کنیم در فرایندهایشان با همکاری سازمان غذا و دارو و معاونت درمان تا بتوانند طرح تجاری سازی تولیدات آن ها تایید شده و به محصول تبدیل شود.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zp4y