آیا ژن درمانی می تواند خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد؟

طبق مطالعات محققین نشان داده شده است که یک تزریق واحد از درمان نوین مبتنی بر ویرایش ژن، به طور قابل ملاحظه ای شکل ارثی کلسترول بالا را کاهش می دهد

هیپرکلسترولمی فامیلی (FH) یک اختلال ژنتیکی ارثی است که موجب افزایش خطرناک کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C) می شود. این بیماری حدود 1.3 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری قلبی، حمله قلبی یا سکته مغزی در سنین پایین شود. هنگامی که این بیماری از هر دو والدین به ارث می رسد، هیپرکلسترولمی فامیلی هموزیگوت (HeFH) نامیده می شود و میزان شیوع آن کمتر و با شدت پایین تر است.

علیرغم در دسترس بودن داروهای کاهنده کلسترول بصورت گسترده، تنها حدود 3 درصد از بیماران HeFH در سطح جهان به سطوح بهینه کلسترول LDL رسیده اند. بر اساس گزارش ارائه شده در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا در 11 الی 13 نوامبر سال 2023 که در فیلادلفیا انجام شد،داروی VERVE-101، به عنوان یک درمان نوین ویرایش ژن مبتنی بر CRISPR، بوجودآورنده یک راه حل امیدوارانه برای افراد مبتلا به HeFH است، زیرا تزریق فقط یک دوز از آن، بطور قابل توجهی سطح LDL را کاهش می دهد.

 VERVE-101 از فناوری ویرایش DNA برای خاموش کردن دائمی ژن PCSK9 در کبد استفاده می کند. این ژن از طریق تنظیم گیرنده LDL نقش مهمی در کنترل LDL-C خون دارد.

اولین آزمایش انسانی VERVE-101 شامل هفت مرد و دو زن بود که به طور متوسط ​​54 سال سن داشتند. هشت نفر از آنها سفید پوست و یک نفر آسیایی بودند. همه شرکت کنندگان از بیماران  HeFH بودند و سطح کلسترول LDL بسیار بالا با میانگین اندازه گیری 201 میلی گرم در دسی لیتر داشتند. سطح بهینه کلسترول LDL برای افراد بدون بیماری قلبی کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر است. برای کسانی که بیماری قلبی دارند، سطوح توصیه شده کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر و تا 55 میلی گرم در دسی لیتر برای بیماران HeFH که قبلاً بیماری قلبی شدید دارند، می باشد.

شرکت کنندگان در مطالعه همچنین از داروهای کاهش دهنده کلسترول LDL با حداکثر تحمل استفاده می کردند. اکثر آنها از قبل، بیماری شدید عروق کرونر داشتند و قبلاً یک حمله قلبی را تجربه کرده بودند یا تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر یا استنت گذاری قرار گرفته بودند.

در این مطالعه، هر شرکت کننده یک انفوزیون داخل وریدی VERVE-101 دریافت کرد. گروه اول دوز پایین 0.1 mg/kg  دریافت کردند، در حالی که سایر گروه‌ها دوزهای افزایشی را دریافت کردند که بیشترین مقدار 0.6 mg/kg بود. دو شرکت کننده دریافت کننده 0.45 میلی گرم بر کیلوگرم از دارو، سطوح LDL-C خود را 39% و 48% کاهش دادند. تنها شرکت‌کننده‌ای که بالاترین دوز 0.6 میلی‌گرم بر کیلوگرم را دریافت می‌کرد، کلسترول بد خود را تا 55 درصد کاهش داد. این درمان در سه شرکت کننده که دوزهای 0.45 mg/kg یا 0.6 mg/kg را دریافت کردند، سطوح پروتئین PCSK9 خون را 47، 59 و 84 درصد کاهش داد. این دارو همچنین توانست  LDL-C را طی شش ماه در تنها شرکت‌کننده‌ای که 0.6 mg/kg از این دارو را دریافت ‌کرده بود، کاهش دهد و البته وضعیت بیماران و پیگیری ها همچنان ادامه دارد.

لینک خبر:

https://healthnews.com/news/gene-therapy-targets-early-heart-attack-stroke-risk/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZGqx