صفحه اصلی > آرشیوها > آرشیو اخبار تب منو
اخبار > نقش ساعت بیولوژیک در تمایز سلول های چربی از سلول های بنیادی

چاپ        ارسال به دوست

نقش ساعت بیولوژیک در تمایز سلول های چربی از سلول های بنیادی

طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد انجام شد، ساعت بیولوژیک بدن در تمایز سلول های بنیادی به سلول های چربی دخالت داشته و نقش تعیین کننده ای در تعیین زمان تمایز سلول ها بر عهده دارد.

این مطالعه، که در روز 28 نوامبر در مجله Cell Reports منتشر شده است، نشان می دهد که سلول های پیش ساز آدیپوسیت دارای یک ساعت بیولوژیک هستند که عملکردی متفاوت نسبت به بسیاری از سلول های دیگر بدن از خود نشان می دهد. ساعت های کاری نامنظم باعث تغییر سرعت تمایز سلول های بنیادی به سلول های چربی می شوند. این کشف می توانند دلیل واضحی بر این که چرا کارگران شیفت شبانه بیشتر در معرض خطر بیماری های متابولیکی مانند دیابت هستند، باشد.

Brian Feldman متخصص کودکان دانشگاه استنفورد و از نویسندگان این مقاله می گوید: پیش از این مطالعه، ما می دانستیم می توانیم ساعت بیولوژیک فرد را مختل کرده و متابولیسم بدن آن را تغییر دهیم، اما این که چگونه در بعد سلول و مولکولی این اتفاق می افتد بسیار اسرار آمیز بود. تحقیقات پیشین نشان داده است که سلول های چربی بالغ یک ساعت بیولوژیک دارند، اما مشخص نیست که آیا این ساعت در سلول های بنیادی پیش ساز سلول های چربی نیز وجود داشته باشد یا خیر.

تیم تحقیقاتی دکتر فلدمن، پروتئینی را پیدا کرده است که در تمایز سلول ها نقش ایفا می کند. ما فکر می کنیم این مکانیزم مانع از ساخت آدیپوسیت ها زمانی که نیازی به آن ندارید می شود. چندین سیگنال هورمونی که بر بلوغ چاقی تأثیر می گذارد شناخته شده است که در طول روز افزایش وکاهش می یابند. گلوكوكورتيكوئيدها مانند هورمون استرس كورتيزول معمولا قبل از بيدار شدن بيشتر است. انسولین در پاسخ به وعده های غذایی افزایش می یابد. در یک ظرف آزمایشگاهی، با استفاده از اضافه کردن دوزهای زیاد گلوكوكورتیكوئید یا انسولین، سلولهای پیش ساز Adipocyte میتوانند به سلول های بالغ تمایز یابند. البته جهت تمایز سلول ها تنها یک سیگنال کافی نیست. تعبیه یک ساعت در مسیر تمایز، تمام سیگنال ها را ادغام می کند.

در اکثر سلول ها تنظیم ساعت بیولوژیک توسط بیان سه ژن Per1,Per2,Per3 انجام می شود. تیم فلدمن برای ردیابی سلول ها پیش ساز آدیپوسیت مدل های موشی را مورد بررسی قرار داد. آن ها چندین سویه از موش های اصلاح شده ژنتیکی را برای آزمایش های خود مورد بررسی قرار دادند. آن ها دریافتند که موش هایی که ژن Per3 ندارند سطوح بالاتری از تمایز سلول های چربی را نسبت به افرادی که دارای ژن Per3 هستند از خود نشان می دهند. محققان دریافتند پروتئین Per3  مستقیما به همراه پروتئین دیگری ژنی را تنظیم می کند که برای شروع فرآیند تمایز سلول ها لازم است.

Reference: http://med.stanford.edu/news/all-news/2017/11/stem-cells-that-generate-fat-tissue-have-circadian-clock.html